Fredrik Høyer er en forfatter og poet fra Drammen, bosatt i Oslo. Han har drevet med performance- og slampoesi i snart ti år. I år ga han ut diktsamlingen Grønlandustraen på Forlaget Fanfare – både som bok og som album.
av Fredrik Høyer
Når du leser en sak i en nettavis på t-banen og blir helt satt ut. Du googler om det stemmer, det som står i saken, og alt er sant. Det skjer – nå.
Fredrik Høyer er en forfatter og poet fra Drammen, bosatt i Oslo. Han har drevet med performance- og slampoesi i snart ti år. I år ga han ut diktsamlingen Grønlandustraen på Forlaget Fanfare – både som bok og som album.
Sandra Kolstad er en svært allsidig norsk artist, komponist og produsent. Hun jobber både med teater og litteratur, og snart gir hun også ut nytt album.
Av: Synne Øverland Knudsen
Fredrik Høyer mener det finnes en faktisk virkelighet utenfor teksten, som er reell. Fiksjonen, derimot, er i oss og gjør at vi av og til glemmer frykten. Selv om han med jevne mellomrom våkner opp til den.
Kjære Fredrik, hva handler T-banematrisen om for deg?
– T-banematrisen handler om sjokk. Å bli sjokkert. Den er starten på plata, og punktet i angstens kretsløp hvor man har glemt det man var engstelig og redd for, og blir påminnet det igjen. Det øyeblikket hvor man opplever virkeligheten og tar innover seg dens realiteter sterkest. For det lyriske jeg i Grønlandsūtraen er det frykten for klimaproblemer, han leser en sak i en nettavis på t-banen og blir helt satt ut. Han googler hvorvidt dette stemmer, det som står i saken, og alt er sant. Det skjer, nå. For meg var det artig å kunne leke med fiksjon og performative tekster knyttet opp mot klimaproblematikken, der sakens meget alvorlige kjerne er at dette «faktisk skjer». Akkurat nå. Det finnes en faktisk virkelighet utenfor teksten, som er reell. Fiksjonen er derimot i oss, som blir busy med å leve våre liv, og glemmer vekk denne høyst reelle frykten, som jeg for min del opplever at jeg med jevne mellomrom våkner opp til.
Da du skrev den, hadde du noen tanker om hvordan musikken skulle være?
– Ja, kanskje litt. Men det er teksten og tekstens rytme jeg leter etter, og fokuserer heldigvis om det. Musikken ble uansett ONE HUNNID. Det er gøy å jobbe med flinke folk!
Du har jo reist masse rundt med Ferdigsnakka LIVE, og det har også blitt laget flere singler med deg. Kan du prøve å forklare hva det er med musikken om du liker den, om du synes den fungerer sammen med tekst? Og hva kan musikk gi til tekstene dine?
– Musikkforståelse for meg ligger på et emosjonelt plan jeg verken prøver eller har særlig lyst til å prøve å etter-rasjonalisere eller sette ord på, utover det helt åpenbare. Jeg bare hører om jeg liker det. Som en innspilt låt tilfører musikken teksten en ekstra dimensjon, eller gir den en ny eller annen vibe. Live er det også slik, men her kan også musikken gi meg noe jeg kan bruke inn i formidlingen.
Er du ofte på Grønland T-bane? Får du den følelsen fremdeles? At dette er virkelig, at det skjer nå?
– Uten tvil. Jeg er på Grønland hele tida. Og jeg får dette nevnte t-banesjokket av og til. Det kommer og går. Men det er ikke nødvendigvis en utelukkende dårlig ting, dette. Fryktens funksjon er jo å vekke oss, få oss til å handle.
Av: Synne Øverland Knudsen
For Sandra Kolstad handlet T-banematrisen om ensomhet, angst, oppgitthet og eksapisme. Det var noe hun kunne relatere seg til. I hvert fall med en DX7.
Kjære Sandra, hva handler T-banematrisen om for deg?
– Ensomhet, angst, oppgitthet og eksapisme.
Var det noe du kunne relatere deg til, eller?
– Å ja.
La oss nå snakke litt om prosessen. Du fikk et vokalspor, og så bare … ?
– Og så bare satte jeg meg ned med en DX7 som jeg via omveier hadde fått hendene mine i og lette frem noen akkorder og lyder jeg etter hvert syntes funka. Det er som regel det det går i.
Du og Fredrik har gjort mye sammen i Ferdigsnakka LIVE-sammenhenger tidligere. Jeg husker særlig den første gangen, det var vel tredje gang med Ferdigsnakka LIVE noensinne, på Litteraturfestivalen på Lillehammer. Fredrik kom ut med et skjerf tukla rundt hodet, du stod mørklagt bak et svært bord med synther og knapper, og det var så fullt i det rommet, så mange nerver som kunne slå alle veier. Men du husker det kanskje ikke slik som meg? Hva tenkte du?
– Det der var en spesiell kveld. Jeg hadde med søsteren min Kine som da var 18 år, vi hadde produsert mye av musikken sammen. Ble kasta inn i det flotte rommet i den gamle banken på Lillehammer og rigga oss til med synther og laptops og fem forfattere, blant annet Fredrik, som var helt rå. Noe sa meg den kvelden at vi kom til å ha mer med hverandre, og det stemte.
Da jeg spurte deg om å være med den gangen, så tenkte jeg at du hadde en dragning mot litteraturen. Uten at jeg visste helt hvorfor. Noe som skulle vise seg å stemme. Vet du hvorfor du har det? … For du har det vel fortsatt?
– Å ja. For meg går på en måte litteratur og lyd ut på det samme. Skape stemninger, rom, gi liv til noe. Sammen kan de være det beste av alt.
Tidligere i år ga Fredrik Høyer ut Grønlandsutraen på Forlaget Fanfare – både som bok og album. Dette albumet består av ti spor, lydlagt av Fredfades & Eikrem. Men samtidig som dette ble laget, sendte vi de ti vokalsporene til ti forskjellige musikkprodusenter. Disse helt andre tolkningene av albumet, Grønlandsutraen RMX, gir vi ut én og én på denne siden fra og med i dag. Denne versjonen av T-banematrisen er skrevet og framført av Fredrik Høyer, lydlagt av Sandra Kolstad, klippet og produsert av Synne Øverland Knudsen/Ferdigsnakka og mikset og mastret av Sjur Lyseid. Coveret er laget av Pia Benedikte Evensen.