watch?v=

Fredrik Høyer er en forfatter og poet fra Drammen, bosatt i Oslo. Han har drevet med performance- og slampoesi i snart ti år. I år ga han ut Grønlandsutraen på Forlaget Fanfare – både som bok og som album.

Spill av

watch?v=

av Fredrik Høyer

DU MÅ fortsette,
for uansett hvor mørkt det blir, vil det komme nye mørketider

Fredrik Høyer er en forfatter og poet fra Drammen, bosatt i Oslo. Han har drevet med performance- og slampoesi i snart ti år. I år ga han ut Grønlandsutraen på Forlaget Fanfare – både som bok og som album.

Ja, hva er egentlig Emile Leon Aasen? En artist, musikkprodusent, rapper, tekstforfatter eller stand up-komiker? Litt av alt, kanskje. Under Emile The Duke gir han ut albumene om Aasen, som arbeider i offentlig sektor. Siste album: Aasen Tar Helg. Burde sjekkes ut. Og oppleves!

– Klassisk må-drevet og pliktoppfyllende person

Av: Synne Øverland Knudsen

Fredrik Høyer mener spørsmålet egentlig er: Hvor sjeldent foretar du deg handlinger du gjør utelukkende på grunn av ren lyst?

Foto: Jonas Jeremiassen Tomter

Hvor ofte føler du at du må noe?

– Spørsmålet lyder egentlig: hvor sjeldent foretar du deg handlinger du gjør utelukkende på grunn av ren lyst. Og det er nokså sjeldent. Sånn sett er jeg en klassisk må-drevet og pliktoppfyllende person som føler mye ansvar. Men jeg også skjønner jo det, at jeg må jo ikke. Ikke må på samme måte som jeg må puste, eller spise for å overleve. Men ting som for eksempel er jobb-relatert er for meg både-og, det er ting jeg må, men også ting jeg dypest sett vil gjøre fordi jeg har lyst.

Kunne du ikke bare gjort som vår felles kollega og venn Bendik Baksaas, alltid si: «vil» i stedet for «må»?

– Det er mye jeg ville ha gjort som Bendik Baksaas, blant annet elske å jobbe om natta, alltid være blid og hyggelig mot alle, ikke sjekke værmeldinga, eller spise ingefær som man spiser et eple. Men jeg må være meg.

Men er det noe du vil?

– Jeg vil skrive og skape ting. Det er det jeg har lyst til. Og jeg vil vise det frem etterpå.

– Mnei, vi har det godt folkens

Av: Synne Øverland Knudsen

Emile Leon Aasen ble plutselig voksen og måtte masse hele tiden. Men fra nå av er det heller «lyst» og «skal» som gjelder for ham også.

Kjære Emile, hva handler «Watch» om for deg?

– Tja, handler vel om alle tingene Fredrik Høyer opplever at vi «må». Tror de fleste kan relatere seg til det, med mindre man bor for seg selv på toppen av et fjell uten internett eller noe.

Jeg har en kompis som har sluttet å si at han «må» ting. Han sier eller at han «vil». Jeg tipper han også sier «skal». Hvordan er sånt for deg – føler du at du må masse greier hele tiden?

– Jeg var jo som mange andre en ungdomsrebell i min tid og var veldig anti må-ete. Så ble jeg plutselig voksen og hadde masse forpliktelser, og har hatt masse MÅ over meg en del år. Men det er jo bare en mental ting det å føle at man må og må. Man egentlig ingenting og man velger alt selv. Så nå er det heller «lyst» og «skal» som gjelder for meg også.

Da du fikk vokalsporet, hvordan gikk du fram?

– Jeg hørte litt på rytmikken i vokalen til Fredrik også spilte jeg bare rundt det. Det var ganske lett og jeg husker det som en god og gøy dag (er ikke alltid like lett, da).

Er det slik du vanligvis gjør det? Hvis ikke: Hvordan skilte det seg fra hvordan du vanligvis går fram?
– Det avhenger totalt av hva jeg får å jobbe med og hva jeg føler rundt det.

Hva slags utstyr brukte du for å spille inn? HVILKEN SYNTH HVILKEN TROMMEMASKIN SÅNNE TING

– Jeg pleide å bruke og ha ganske mange synther og ting og tang. Det er ikke så viktig hva man bruker, egentlig, men for meg er det viktig at det man bruker er allsidig og at man kan uttrykke seg med det. Det finnes et merke som heter Dave Smith som ikke bare er et merke men også en mann (mannen som oppfant MIDI blant annet), og jeg bruker kun en slags trommemaskin som heter Tempest og en synth som heter Prophet 12 om dagen. Det er forferdelig dyre ting, egentlig, men igjen så er det like dyrt om du skal omgi deg med et stort utvalg av instrumenter også. Det er sånn man lærer med årene, at man like gjerne kan spare opp og kjøpe noe som blir brukt enn å kjøpe masse snacks som bare er gøy der og da. Jeg burde blitt sponset av Dave Smith snart, men jeg er vel ikke profilert nok … sukk… om jeg bare … en vakker dag! I 2016 trenger man vel bare en datamaskin igrunn, alt annet er velferdsluksus.

Du slapp nettopp en plate, Aasen tar helg, men nå er det ikke helg, nå er det onsdag. Hva gjør du på onsdager? Og hvis den er grå, hva høres du på?

– Jeg hører ikke på så mye, men jeg kan si det at på mandag, da satt jeg i studio med ene armen hvilende over en stol og beina i kryss og hørte på Monica Zetterlund på NS10 monitorer i et nydelig rom – og hvilken herlig opplevelse det var. Jeg så på en stor buet lampeskjerm mens jeg hørte Monica bøye stemmen rundt buen og det fascinerte meg at hun rakk hele veien over. Ja, det var nesten den beste tiden jeg har hatt på veldig, veldig lenge. Jeg er så glad i jazz og jeg satt på en sky og hørte på låten «Hej man!» og tenkte «for et fantastisk liv dette her». Og da jeg ruslet hjem regnet det og var herlig grått. Regn er det aller mest romantiske været. Mnei, vi har det godt folkens.

Tidligere i år ga Fredrik Høyer ut Grønlandsutraen på Forlaget Fanfare – både som bok og album. Dette albumet består av ti spor, lydlagt av Fredfades & Eikrem. Men samtidig som dette ble laget, sendte vi de ti vokalsporene til ti andre musikkprodusenter. Disse helt andre tolkningene av albumet, Grønlandsutraen RMX, gir vi ut én og én på denne siden.

Denne versjonen av «watch?v=» er skrevet og framført av Fredrik Høyer, lydlagt av Emile The Duke, klippet og produsert av Synne Øverland Knudsen/Ferdigsnakka og mikset og mastret av Sjur Lyseid. Coveret er laget av Pia Benedikte Evensen.